Szkolenia pracowników-bodźce do rozwoju kreatywności
Kreatywność jest to myślenie twórcze, polegające na abstrakcyjnym tworzeniu powiązań pomiędzy zagadnieniami dosyć często odległymi od siebie i kreowanie czegoś zupełnie nowego.
Kreatywność da się kształtować i rozwijać poprzez szkolenia.
Kreatywni są wśród nas
Jest ona sojusznikiem interdyscyplinarności, czyli wykorzystywania różnych dziedzin życia i nauki w celu tworzenia czegoś unikatowego. Dlatego też warto, aby pracodawca wspierał kreatywność pracowników poprzez kierowanie ich na szkolenia nie tylko związane z wykonywaną przez nich pracą, ale także spoza tej dziedziny. Ważne jest tworzenie systemu motywacyjnego i kompetencyjnego.
Grupa a kreatywność
Wynalazcy i geniusze kojarzą się jako osoby o usposobieniu samotnika, dlatego też sam proces twórczy innowacyjnych rozwiązań powinien odbywać się w zaciszu gabinetu, laboratorium czy miejsc pracy. Niemniej jednak samo pobudzanie jest po stronie firmy w postaci grupowych szkoleń, także miękkich, burzy mózgów.
Takie aspekty wprowadzają dobrą atmosferę pomiędzy pracownikami, dlatego że przy współdziałaniu, wymianie pomysłów, a także zdrowej krytyce, może to być podatny grunt na wymyślanie przyszłych wynalazków oraz nieszablonowych usprawnień.
Najbardziej twórcze osoby o charakterze introwertycznym powinny mieć osoby wspomagające, umiejące „sprzedać” pomysł na zewnątrz, będące ich dyplomatami.
Warunki na kreatywność
Pracownik musi być pobudzony do działania, a szef powinien tworzyć taką atmosferę, aby było to miejsce wyzwań ze swobodą myśli i koncepcji. W kreatywności nie ma miejsca na krępowanie inicjatyw, narzucanie rozwiązań. Tak jak podczas burzy mózgów zabronione jest ośmieszanie, tłamszenie, krytykowanie. Im bardziej niesformalizowana organizacja, tym większa elastyczność i powstawanie nowych pomysłów.
Jednak powinien być zachowany zdrowy balans pomiędzy dowolnością inicjatyw a sztywnymi procedurami w firmie, po to aby nie odbiegać zbytnio od obranego kierunku rozwoju i nie wprowadzać chaosu bądź co bądź w systemie pracy. Wpływ szkoleń na rozwój pracowników ma im pomagać w szukaniu nowych rozwiązań, patrzeć na problem z wielu punktów oraz nie bać się prób.
Jak wspomóc kreatywność pracowników ?
Rola szefa w celu stworzenia atmosfery na kreatywne działanie:
- pokazywanie jak ważna jest inicjatywa pracownika, co to oznacza dla firmy
- słuchanie, nienegowanie, wzmacnianie, docenianie wysiłku pracowników
- inicjowanie twórczego podejścia, zachęcanie
- inspirowanie w zespole wymiany myśli, doświadczeń
- szkolenie pracowników z technik miękkich, komunikacji, burzy mózgu, mapowania umysłu
- szkolenie pracowników z dziedzin okołozawodowych np. technicznych
- wsparcie budżetowe na nowe pomysły np. na zakup sprzętu
- nowi pracownicy, ale nie tylko powinni przepracować przez jakiś czas na innych stanowiskach w firmie, po to, żeby poszerzyć horyzonty i ułatwić generowanie nowych pomysłów
- niekrytykowanie „złych” pomysłów, bo to zabija bycie twórczym
- system wynagrodzeń dla pracowników z inicjatywą szukania nowych rozwiązań
Najlepszym katalizatorem na kreatywność pracowników jest postawa samego szefa. Jeśli on sam jest osobą z zacięciem twórczym, potrafi wyznaczać nowe cele, posiada wartościowe idee i charyzmę, to z pewnością osoby kreatywne nie zaprzepaszczą swoich talentów w takiej firmie.
Co niszczy kreatywność pracownika ?
Niestety firmy ze swoimi utartymi procedurami, schematami dosyć często nie są dobrą kolebką dla bycia kreatywnym. Wszelkie ograniczenia oraz zbyt precyzyjne wymagania co do realizacji zadań zabijają inicjatywę.
Dlatego w twórczym środowisku należy pamiętać o pewnej elastyczności działań, umożliwiających zagwarantowanie takiego miejsca pracy, gdzie nie ma wszechobecnego ciśnienia korporacyjnego na plany i deadline’y.
Co zabija innowacyjność:
- krytyka, karanie za brak wyników
- planowanie, na kiedy wynalazek ma być gotowy
- impulsywne zachowanie
- wprowadzanie zewnętrznych firm bez konsultacji w celu „pomocy”
- brak szkoleń
- presja czasu, zbyt duży nadzór, kontrola
- niesłuchanie pracowników
- nacisk na uwzględnianie, rozwijanie cudzych pomysłów
Warto błądzić
„Nie poniosłem porażki. Po prostu odkryłem 10.000 błędnych rozwiązań.” Tak Thomas Edison powiedział o swoich próbach wynalezienia żarówek. Rozwojowa firma powinna zapewnić pracownikom tyle swobody i możliwości, aby potrafili wykorzystać swój potencjał w „błądzeniu”, po to, aby potrafić stworzyć coś wartościowego dla firmy i dla siebie.