Pracownicze Plany Kapitałowe, w skrócie PPK, zostały wprowadzone po raz pierwszy w lipcu 2019 roku, z założeniem stopniowego wdrażania do programu kolejnych firm. Ich ideą jest oszczędzanie przez pracowników środków pieniężnych poprzez odprowadzanie na rzecz PPK drobnego procentu wynagrodzenia przez samego pracownika, pracodawcę oraz państwo. Udział w PPK jest dla pracownika dobrowolny, choć pracodawca musi taką możliwość wprowadzić w swojej firmie zgodnie z obowiązującym harmonogramem, a pracownik, aby zrezygnować z uczestnictwa, musi o takim fakcie poinformować drogą pisemną w formie odpowiedniego wniosku. Jakie są zasady prowadzenia PPK, co można dzięki niemu zyskać i w jaki sposób skutecznie wdrożyć system oszczędzania w firmie?
ZaÅ‚ożenia i zasady dziaÅ‚ania Pracowniczych Planów KapitaÅ‚owychÂ
Wpłaty na PPK, pochodzące od pracodawcy, pracownika oraz z budżetu państwa, są nowym sposobem na budowanie oszczędności dla pracowników. Wraz z rozpoczęciem działania programu, państwo zasila jednorazowo rachunek PPK pracownika kwotą 250 zł, a następnie co roku dopłaci 240 zł dopłaty rocznej. Pracodawca wybiera instytucję finansową, która otworzy rachunki PPK dla wszystkich jej pracowników, a następnie rozpoczyna naliczanie wpłat na konto PPK na podstawie poniższej zasady.
WpÅ‚aty po stronie pracownika naliczane sÄ… procentowo na podstawie wynagrodzenia brutto (min. 2% wynagrodzenia lub w przedziale pomiÄ™dzy 0,5 a 2%, jeÅ›li wynagrodzenie pracownika osiÄ…gane z różnych źródeÅ‚ nie przekracza kwoty odpowiadajÄ…cej 120% minimalnego wynagrodzenia), a wpÅ‚aty po stronie pracodawcy muszÄ… wynosić minimum 1,5% wynagrodzenia pracownika. Pracodawca ma możliwość zadeklarowania dodatkowo wiÄ™kszej wpÅ‚aty dodatkowej, wynoszÄ…cej do 2,5% wynagrodzenia.Â
Wszystkimi formalnoÅ›ciami zwiÄ…zanymi z tworzeniem rachunków PPK dla pracowników i odprowadzaniem odpowiednich kwot na ten rachunek, zajmuje siÄ™ pracodawca. Rola pracownika ogranicza siÄ™ do podjÄ™cia decyzji, czy chce przynależeć do programu Pracowniczych Planów KapitaÅ‚owych. JeÅ›li po okresie uczestnictwa w programie pracownik zdecyduje o rezygnacji, pracodawca wypÅ‚aca mu pieniÄ…dze zgromadzone na rachunku pomniejszone o Å›rodki wpÅ‚acone przez paÅ„stwo.Â
Co zyskujemy dzięki PPK, czyli korzyści dla pracodawcy i pracownika
Korzyści z uczestnictwa w programie PPK ponosi przede wszystkim pracownik, który zyskuje dodatkową metodę oszczędzania środków na przyszłość. Osoby, które nie chcą z tego korzystać mają pełne prawo do rezygnacji z programu, co przez wielu pracowników jest również widziane jako pewnego rodzaju korzyść. Zyski z uczestnictwa PPK odczuje jednak nie tylko pracownik, ale i pracodawca. Kwoty wpłacane na Pracownicze Plany Kapitałowe mogą być w ręku firmy dodatkowym narzędziem motywacyjnym dla pracowników, szczególnie w sytuacjach, gdy pracodawca zdecyduje się podnieść wysokość podstawowej wpłaty (1,5% wynagrodzenia) o dodatkowe 2,5%, przeznaczając łącznie każdego miesiąca 4% wysokości wynagrodzenia pracownika na rzecz PPK. Pracownik nie otrzymuje przy tym niższego wynagrodzenia – wydatki poniesione przez pracodawcę na PPK stanowią koszty uzyskania przychodu, a wpłaty pracodawcy nie stanowią podstawy naliczania składek na ZUS.
Jak skutecznie wdrożyć i prowadzić Pracownicze Plany Kapitałowe?
Zgodnie z ustawÄ…, która powoÅ‚aÅ‚a program PPK do życia, obowiÄ…zek wdrożenia Pracowniczych Planów KapitaÅ‚owych w firmie ma co do zasady każdy pracodawca. Proces samego włączenia siÄ™ do programu polega na zawarciu umowy o zarzÄ…dzanie PPK z wybranÄ… instytucjÄ… finansowÄ… oraz zawarciu umów o prowadzenie PPK w w imieniu i na rzecz uczestników programu, a wiÄ™c pracowników. Pracodawca odpowiada za obsÅ‚ugÄ™ PPK oraz przepÅ‚yw informacji miÄ™dzy pracownikami a instytucjÄ… finansowÄ…, a także nalicza i wpÅ‚aca na rachunki PPK uczestników wpÅ‚aty pracodawcy i pracownika. ObowiÄ…zek prowadzenia PPK dla pracowników dotyczy osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracÄ™, umowy zlecenie lub innej umowy o Å›wiadczenie usÅ‚ug, a także osób wykonujÄ…cych pracÄ™ nakÅ‚adczÄ…, osób fizycznych wykonujÄ…cych pracÄ™ na podstawie umowy agencyjnej i czÅ‚onków rad nadzorczych. Pracodawca nie może zadecydować, czy jego pracownik bÄ™dzie uczestniczyÅ‚ w PPK – takÄ… decyzjÄ™ może podjąć wyłącznie sam pracownik.Â
Pracodawca zapisuje do programu odgórnie każdego pracownika, który ma mniej niż 55 lat w terminie do 10 dnia miesiÄ…ca nastÄ™pujÄ…cego po miesiÄ…cu, w którym upÅ‚ynÄ…Å‚ termin 3 miesiÄ™cy zatrudnienia. Jak podaje ustawa o PPK, pracownicy w wieku 55–70 lat mogÄ… przystÄ…pić do PPK dobrowolnie, skÅ‚adajÄ…c odpowiedni wniosek do pracodawcy.Â
JeÅ›li nie wiesz jak przygotować i wdrożyć program PPK w swojej firmie, skorzystaj z usÅ‚ug biura rachunkowego zajmujÄ…cego siÄ™ wdrażaniem tego typu systemów. ObsÅ‚ugÄ… PPK we WrocÅ‚awiu zajmuje siÄ™ m.in. Inpensa. SpecjaliÅ›ci w biurze nie tylko pomogÄ… Ci z przejÅ›ciem caÅ‚ego procesu wdrożenia PPK, ale też wspomogÄ… na etapie zarzÄ…dzania programem i wyjaÅ›niÄ… wszelkie wÄ…tpliwoÅ›ci, jakie mogÄ… pojawić siÄ™ wÅ›ród pracowników.Â